
         Human Rights Center 

 

 

 
 

Monitoring of Media Coverage of Parliamentary Elections 

 

Results from the Period of July 30-August 12 

 

 

With financial support of the International Foundation for Election Systems (IFES) Human 

Rights Center [HRC] implements media-monitoring project of coverage of parliamentary 

elections during the pre-election period. In the frame of the Project, HRC monitors monitor 

hidden political, social and political advertisements aired by following TV-Companies: Public 

Broadcaster, Imedi, Rustavi 2, Kavkasia, Maestro and Ninth Channel. 

 

Media Monitoring of Parliamentary Elections is implemented by financial support of 

International Foundation for Electoral Systems (IFES) under the framework of four-year 

project Increased Trust in Electoral Process (ITEP) financed by USAID (US Agency for 

International Development). 

 

Human Rights Center has already published results from the first period of monitoring – 

June 18 – July 29. The report below presents results from the second period of monitoring – 

July 30 – August 12. 

 

During this period, the exact date of the parliamentary election was already officially 

declared – October 1, 2012; and the pre-election period was officially declared from August 

1. Consequently, the regulations set by the Georgian Election Code went into force. 

 

Unlike previous period of the monitoring, number of advertisements reflecting achievements 

or services provided by the governmental institutions was reduced on the Public 

Broadcasting Company. 

 

According to existing regulations, TV-channels have the authority to grantsocial status to an 

advertisement; advertisements falling under this definition are eligible to receive free 



airtime. We requested official information from each TV-channel asking which 

advertisement has a social status. Unfortunately, Rustavi 2 and Imedi have still not answered 

us. Therefore, in this phase of monitoring we monitored the advertisements on Rustavi 2 and 

Imedi which have signs of social advertisements. 

 

As for TV-Companies Imedi and Rustavi 2, they still aired paid political advertisement about 

Georgian Dream prepared by the nongovernmental organization Georgia Is not for Sale. This 

ad contains non-ethical signs of advertising. We have largely discussed this issue in our 

previous report.1It is noteworthy that GPB does not air this advertisement. We will present a 

more detailed analysis about regulation issues concerning this particular advertisement 

during official pre-election period which will be published in the middle of September. 

 

Paid political advertisements of the National Movement were aired by Rustavi 2 and Imedi 

during this period of monitoring. 

 

Advertisements containing signs of assumed social advertisement were aired by GPB, Imedi 

and Rustavi. More detailed analysis of those ads will be presented in the extended report. 

 

Most aired advertisements on Maestro, Kavkasia and TV9 were advertisements of political 

coalition Georgian Dream. 

 

Georgian Public Broadcaster 

 

Media-Monitor: AlekoTskitishvili 

 

Total length of advertisement intervals on Public Broadcaster during this period of media-

monitoring was 24,640 seconds. Among them, 1,543 seconds were dedicated to the 

advertisements where election subjects or governmental institutions were mentioned. 

 

During the report period, the Election Day was declared – October 1 and official pre-election 

campaign launched from August 1. In accordance to the Election Code of Georgia, no later 

than 50 days before the Election Day, broadcasting license holders and Public Broadcaster 

were entitled to meet some requirements. One of those requirements is to add subtitle – Paid 
Political Advertisement or Free Political Advertisement in the corner of the scene. 

 

Unlike previous periods of media-monitoring, number of advertisements representing 

achievements and services of the governmental institutions was reduced on GPB; most of 

those advertisements had social status and the GPB aired them for free. Moreover, as we 

                                                            
1http://humanrights.ge/admin/editor/uploads/pdf/English‐2.pdf 



mentioned in our previous interim report, most of those advertisements contained signs of 

hidden political advertisements in favor of the ruling party –United National Movement 

[UNM]. Transparency International – Georgia also raised this problem in its research Social 

advertising in the service of the ruling party.2 

 

Inter-Agency Task Force of the National Security Council of Georgia prepared a 

recommendation to the government of Georgia and Public Broadcaster - Inter-Agency Task 

Force Requests to Stop Airing of Video-Rolls about Government’s Projects during this period 

of media-monitoring. They requested to stop airing those video-rolls with social status which 

advertise projects implemented by the government and might be perceived as election 

advertisement. Deputy Secretary of the National Security Council Tamar Kintsurashvili said 

in order to exclude possibility of identifying social ads with pre-election agitation the 

Commission recommends the government of Georgia and GPB to stop airing of those video-

rolls.3 

 

Levan Gakheladze, chairman of the Public Broadcaster’s Board of Trustees, stated that GPB 

envisaged recommendations of the Inter-Institutional Constitution of the National Security 

Council and removed the listed advertisements from its broadcasting time. He added that 

even if the Commission had not released the recommendation, according to the law 

requirements they would no longer have had time to air social ads because the GPB has 

already started working in the pre-election regime for two weeks already.4 

 

Despite declared “pre-election regime” the GPB did not air any political advertisements with 

obligatory subtitle – Paid Political Advertisement or Free Political Advertisement - from July 

30 to August 12. 

 

20-second video roll of the Central Election Commission [CEC] was most frequently aired 

during this period of monitoring where CEC is presented in a positive tone with the 

following text: “Professionalism ensures accuracy. Transparency results into trust. When 

entire structure works like a single mechanism, we reflect reality and… life continues. CEC!” 

(see diagram # 1) 

 

 

 

                                                            
2http://www.humanrights.ge/index.php?a=main&pid=15284&lang=eng 
3http://www.humanrights.ge/index.php?a=main&pid=15308&lang=eng 
4http://www.radiotavisupleba.ge/content/article/24675736.html 



 
 

Informative video-roll prepared by the Ministry of Education – “additional registration for 

first-year pupils” shall be singled out from the most frequently aired advertisements, which 

were relevant to our monitoring because they presented election subjects or governmental 

institutions. The Ministry of Education offers postponed deadline for the registration of first-

year pupils with this video-roll to the parents who did not manage to register their children 

within the initial estimated time-limit. The advertisement video-roll aims at the promotion 

of public welfare, has informative character and does not advertise the Ministry of 

Education. This advertisement did not contain signs of hidden advertisement.  

 

Advertising video-roll – Didgoroba 2012 announces public holiday Didgoroba which is 

traditionally celebrated on August 12. The advertising roll has informative character where 

local self-government (Tetritskaro district) – subject relevant to our monitoring – informs 

society about the time, place and planned events of the holiday. So, the advertisement does 

not contain signs of hidden political advertisement. It is interesting that on August 12, 

President MikheilSaakashvili used the Didgoroba Holiday for the pre-election agitation in 

favor of the United National Movement5 and police officers did not allow representatives of 
                                                            
5http://www.youtube.com/watch?v=3Q5_lkrDEB0 



opposition parties to the venue6. So, only the leader of the National Movement and his 

supporters celebrated the Holiday announced by the Georgian Public Broadcaster. 

 

Advertising roll- “Free Vaccination”, at the end of which we see a logo of the Tbilisi City 

Hall, aims at the promotion of public welfare and advertises vaccination – effective source to 

be safe of dangerous papilloma virus. This advertisement has been airing with the support of 

the Tbilisi City Hall for several months for free. The charitable purpose of the roll is also 

identified if we consider the fact that poor and vulnerable families cannot afford paid 

vaccination service. So, the ad has social status quite correctly and it does not contain signs of 

hidden political advertisement. 

 

Advertisement “Anaklia Is Eager to Welcome You” was also one of most frequently aired 

advertisements in the period of July 30-August 12. We have already discussed this 

advertisement in the first interim report of the media-monitoring7. The ad lasts 215 seconds 

and it ranked the first place in the diagram where we counted duration of advertisements 

aired by the GPB (see diagram # 2) 

 

                                                            
6http://www.youtube.com/watch?v=2n_rqfJ00bc 

7http://humanrights.ge/admin/editor/uploads/pdf/English‐2.pdf 



 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Total 295 seconds were spent on the subjects relevant to our monitoring. Among them, most 

time was spent on the following subjects: Ministry of Education, First Lady, CEC, local self-

government, Voters’ List Verification Commission and Tbilisi City hall (see diagram # 3). 

 

 
 

First Lady –Sandra Elisabeth Roelofs participates in the campaign “Drive Only When Sober” 

and TV-advertisements prepared in the frame of Campaign update audience with the 

relevant information. At the end of the advertisement we see official website of the MIA. 

Since it is within the competence of the MIA to ensure traffic safety, we should assume that 

their suggestion to the society to drive car only when sober as a promotion of public welfare. 

So, we do not detect signs of hidden political advertisements in this advertisement. As for the 

First Lady, there is general tradition in many countries when the first lady participates in 

similar charity or educational campaigns. Consequently, the video-roll prepared in the frame 

of the Campaign “Drive Only When Sober” cannot be evaluated as a hidden advertisement of 

the first lady of Georgia. We give same evaluation to one more advertisement which was 

prepared with financial support of USAID – “Take Care of Each Other, Fix Safety Belts”, 

sound of Sandra Roelofs is heard in the advertisement during 33 seconds (type of coverage - 

direct). 



 

Subjects of the relevant advertisements were mostly covered in neutral tone. Ministry of 

Education, CEC and Tbilisi City Hall were covered in a positive tone; the local governments 

were covered partly positively and mostly neutrally  

 
 

As for the type of coverage, the subjects were mostly covered indirectly  

 



 
 

Rustavi 2 

 

Media Monitor: Salome Achba 

 

Total length of advertisement intervals on TV-Company Rustavi 2 during this period of 

monitoring was 69,525 seconds. Among them, 12,871 seconds were dedicated to the 

advertisements relevant to our monitoring. 

 

6 paid political advertisements were aired during this period of monitoring. One of them was 

pre-election advertisement of the National Movement and five advertisements were 

prepared by the organization “Georgia Is Not For Sale” about Bidzina Ivanishvili and 

Georgian Dream. We called them anti-advertisements in the previous report because their 

purpose is negative presentation of the election subject. 

 

National Movement’s advertisement demonstrates pre-election promises. The advertisement 

states that ruling party promises overall medical insurance to population. The ad lists recent 

achievements of the healthcare system (construction of hundreds of hospitals). The 



advertisement lasts 28 seconds. The advertisement was aired 98 times during recent two 

weeks of monitoring (total length 2,744 seconds). Following subjects are presented in the ad: 

government, National Movement, president and prime-minister. Tone of presentation is 

positive. 

 

In the contrary to it, the other five advertisements are about Georgian Dream and its leader 

BidzinaIvanishvili. All subjects are represented negatively. For example, in one of those 

advertisements, mother of a soldier killed during August war is speaking about 

BidzinaIvanishvili: “Georgian people do not need people like Ivanishvili. Georgian dream is 

not to subordinate Russia. Russia has destroyed us,” the soldier’s mother said. 

 

Another advertisement of this type speaks about cooperation between Georgian opposition 

and Putin. It alleges that leaders of the Georgian Dream criticize Georgia’s starvation for the 

NATO membership. Then we see a scene how an opposition leader Nino Burjanadze is 

shaking hands with Vladimir Putin. The voice states that “part of opposition parties promises 

Russian side that they will protect their interests [in Georgia].” This advertisement aims to 

discredit opposition parties and particularly Georgian Dream and its leaders. It includes a 

subtitle saying “Paid Political Advertising.” 

 

 

 



 
 



 
 

TV-Companies are authorized to individually grant social status to advertisements. We 

requested public information from Rustavi 2 about those advertisements which had social 

status on their broadcasting network but the company has not answered our letter yet. So, 

we monitored those advertisements which meet criteria of social ads with their context 

(though those ads might not have social status). 

 

Six advertisements containing signs of social advertisements were aired by Rustavi 2 during 

this period of monitoring (they were aired 59 times with total length of 2,432 seconds). 

 

Rustavi 2 continued to air advertisement about Summer Jobs which was mentioned in 

previous periodic reports too. The ad lasts 49 seconds and it was aired 10 times during report 

period. Young people are wearing white t-shirts with red letters SJ (summer job). The first 

letter looks like the election number 5 of the ruling party. 

 



 
One more advertisement, which supposedly has social status, is about activities of the Voters’ 

Lists Verification Commission. The subjects of the ad are the Commission and its head 

MamukaKatsitadze (8 seconds); tone is positive. The advertisement reports that Commission 

finished process of verification voters’ lists with the support of population. It also 

demonstrates findings of the verification process and summarizes the Commission’s activities 

and informs population about final results. The ad lasts 42 seconds and it was aired 23 times 

during report period. 

 

Advertisement of the Central Election Commission [CEC] was aired 13 times during the 

report period. The ad demonstrates high-qualified activities of the CEC. The purpose of the 

ad is to increase public trust towards CEC. The ad lasts 21 seconds. The subject is CEC and it 

is presented positively. The advertisement about Central Election Commission was shown 13 

times. The advertisement talks about the high-qualified work of CEC and aims to increase 

the trustworthiness of CEC. The advertisement goes on for 21 seconds. The subject CEC is 

presented in positive tone.  

 

 Most frequently covered subjects were following: Georgian Dream, citizen, government, 

President, Prime minister, Voters’ Lists Verification Commission, National Movements (See 

graph #3) 

 



 
  

See the tone of presentation of subjects in the graph #4: 

 



 



 
 

TV-Company Imedi 

Media Monitor – MananaVardiashvili 

Total length of advertisement intervals on TV-Company Imedi during this period of 

monitoring was 66,887 seconds. Among them, 10,751 seconds were dedicated to the 

advertisements relevant to our monitoring.  

 

Five different paid political advertisements were aired by TV-Company Imedi from July 30 – 

August 12. Three of them were about Coalition Georgian Dream and its leader 

BidzinaIvanishvili.  

 

1.”Georgian Dream?” – the advertisement is about Georgian Dream and Bidzina Ivanishvili. 

The video-roll is made up of fragments from various speeches of Georgian Dream’s leader 

Bidzina Ivanishvili. The author has selected phrases where Ivanishvili states “Georgian side 

launched military operations” and “I will have to sit at negotiation table with Putin.” At the 

end of the advertisement we see a subscription- “Georgian Dream?” (Assumed subtext is – is 

it Georgian Dream??). The ad lasts 18 seconds; it has subtitle – paid political advertisement. 



 

2. Second paid political advertisement about Georgian Dream presents mother of Lieutenant 

Aleksi Natroshvili, killed during Russian-Georgian War in August of 2008. The video was 

recorded in Vachnadzeani village, Gurjaani district when Ivanishvili visited the village after 

August 19 natural disaster in Kakheti region. The video lasts 52 seconds; Aleksi Natroshvili’s 

mother said “Georgia does not need people like Ivanishvili. Georgia needs a person who will 

do real Georgian job. Georgian dream is not to subordinate to Russia. Russia has destroyed us. 

If we are damaged by natural disaster now, Russia finished us at that time.” Journalist asked 

her – “Do you think Bidzina Ivanishvili is Russia’s ally?” and she replied “I think so and it is 

true.” At the end of the advertisement we hear a phrase containing negative context: “if they 

come in government, they might even dig out graves.” The advertisement represents 

Georgian Dream’s leader Bidzina Ivanishvili as a supporter of Russian policy [in Georgia]. 

The advertisement has subtitle – paid political advertisement. 

 

3. The third paid political advertisement is also about Georgian Dream. It states that before 

voters decide whom to vote for in October, “one person has already clearly demonstrated his 

position.” And we see photo of Russian president Vladimir Putin. The advertisement states 

“Leaders of Georgian Dream, for example, Zviad Dzidziguri criticizes Georgia’s starvation for 

NATO membership” and we see Zviad Dzidziguri’s interview with the newspaper Resonansi 

with the title: “We should bother about ourselves instead dreaming about NATO now.” Then 

we see photos of Nino Bubrdjanadze, Koba Davitashvili and Zurab Nogaideli meeting with 

Russian politicians and then we hear text: “Others state when meeting Russian officials that 

they will protect their interests [in Georgia]. Putin likes it.” The advertisement presents a 

phrase from Bidzina Ivanishvili’s interview: “Georgian side launched military operations.” It 

should be noted that Nino Burjanadze and Zurab Noghaideli who are associated with pro-

Russian politics are not the members of Georgian Dream and they are used in the video to 

intensify negative effect. The advertisement ends with the rhetoric question: “We know 

Putin’s choice; and whom do you elect?” The advertisement lasts 43 seconds and it has 

subtitle – Paid Political Ad. This advertisement represents Georgian Dream’s leader as a 

favorite politician of Russia. 

 

4. Paid political advertisement of the United National Movement is about overall medical 

insurance state program. The advertisement states that government of Georgia will provide 

every retired person with medical insurance. The Advertisement presents President of 

Georgia and Prime Minister.  

 

5. Declaration on How to Behave during Elections – is also paid political advertisement of the 

United National Movement. The advertisement states that majority of political parties have 

signed the declaration on the behavior during elections and they, who signed the document, 

said NO to bribe voters, to misuse administrative resources and to use violence during 

elections. We hear a phrase at the end of the ad: “only one political party Georgian Dream 



rejected the declaration. Why, what do they plan?” With this paid political advertisement, 

the UNM tries to convince population that Georgian Dream might be thinking about 

changing government by violent means. The advertisement has a subtitle: Paid Political 

Advertisement.  

 
 



 
 

Following (assumed) social advertisements containing signs of social advertisements were 

aired by the TV-Imedi during the report period: 

 

1. Student card: the advertisement states that based on the initiative of the President of 

Georgia students of all authorized high schools will receive student cards for free which will 

allow them to enjoy significant discount in various service centers, state institutions and 

private companies. The advertisement underlines that with the card every student will have 

chance to make his/her life easier. The ad lasts 50 seconds. 1 second was dedicated to the 

Ministry of Education, 1 second to the Ministry of Justice, and 1 second to the President. 

President and ministries were covered positively. The type is indirect. 

 

2. “We Reflect Reality” assumed social advertisement of the CEC (Central Election 

Commission). We hear phrases on the background of working digital photo-camera. 

“Professionalism ensures accuracy. Transparency results into trust. When entire structure 

works like a single mechanism, we reflect reality and… life continues.” The ad lasts 20 

seconds. Georgian Law does not recognize similar advertisements as social ads and it looks 

like commercial advertisement of the Georgian Central Election Commission. 



 

3. We have managed it – assumed social advertisement of the Voters’ Lists Verification 

Commission of Georgia. The advertisement states: “We promised you to create accurate list 

of voters. We have managed it. We have checked total 3,483,142 voters. 25,949 of them are 

dead. 291,471 of them live abroad. 132 156 voters were removed from registration address. 

649,839 voters are internally migrated. Mamuka Katsitadze says in the advertisement: “We 

have managed it with your help.”  

 

4. “Ministry of Healthcare started distribution of medical insurance policies from July 16, 

2012” – advertisement of the Healthcare Ministry which had a status of social advertisement 

granted by Public Broadcaster in the first phase of monitoring. It lasts 29 seconds. The 

advertisement informs population that policies will be delivered to their registration 

addresses. It has the signs of hidden political advertisement which we already talked about in 

the previous report.  

 

5. Anaklia Is Eager to Welcome You – assumed social advertisement. It lasts 215 seconds and 

advertises the project initiated by the President – Anaklia. It has signs of hidden 

advertisement.  

 

6. Student employment program. It is an advertisement without verbal text and lasts 50 

seconds. Students are wearing white t-shirts with red letters SJ (summer job). But mostly first 

letter S is seen in the advertisement that resembles election number 5 of the ruling party 

United National Movement. 

 

Advertisement containing signs of social advertisements are mostly aired during prime-time 

from 19:00 pm to 00:00 am. 

 



 



 



 
 

Kavkasia 

 

Media Monitor – Inga Varsimashvili 

 

Total length of advertisement intervals on TV-Company Kavkasia in this period of 

monitoring was 9,788 seconds. Among them, 2,914 seconds were dedicated to the 

advertisements relevant to our monitoring. 

 

Only two paid political advertisements were aired by Kavkasia TV with relevant subtitle 

during the report period; they were: 1) Georgian Dream – Announcement of the Georgian 

Dream about its assembly in Adjara and advertisement of the nongovernmental organization 

“Georgia Is Not For Sale” –2) “Georgian Dream?” which is rather anti-advertisement of 

coalition Georgian Dream.  

 

1,620 seconds were dedicated to the advertisement of the Georgian Dream. The 

advertisement subject – Coalition leader BidzinaIvanishvili, informs population with election 

program of the Coalition and suggests them to attend the assembly and vote for them at the 



elections. The advertisement promises much public good including overall medical 

insurance, available healthcare, revived agriculture and many others. This advertisement is 

two types – 58 seconds and 26 seconds.  

 

 



 
 

622 seconds were dedicated to the anti-advertisement “Georgian Dream?” It is made up of 

extracts from various public speeches of BidzinaIvanishvili. Most of his speeches are 

extracted from context and edited. BidzinaIvanishvili is represented as a supporter of Soviet 

Union and anti-Georgian cooperation with Russia. At the end of the advertisement we hear a 

question – Is it Georgian Dream? – the purpose of the advertisement is to negatively 

represent BidzinaIvanishvili before voters. This advertisement is also two different types – 30 

seconds and 15 seconds.  

 

 

Since August 3, Kavkasia has been airing advertisement of the Central Election Commission. 

The advertisement says that CEC works transparently. CEC is subject of the ad, its logo with 

relevant subscription and voice is seen at the end of the roll during 5 seconds. Tone of 

presentation is positive, type indirect. 672 seconds of relevant advertisements were dedicated 

to the CEC advertisement.  

 

As for hidden political advertisement, unlike previous period of monitoring, where anchors 

did not openly demonstrate their support for particular election subjects, Davit Akubardia, 



anchor of the August 9 edition of the TV-Program Spektri, had invited leader of the political 

party Greens GiorgiGachechiladze to the program. Akubardia suggested TV-viewers to vote 

for the Green Party on the Election Day, which intended to take part in the elections with 

election number 39. We believe similar public support for any election subject by TV-

company restricts rights of other election subjects. 

 

On August 4, Kavkasia was not broadcasting because of signal problems. So, we could not 

monitor the TV-Company broadcasting on that day. 

 

 



 



 
 

 

TV 9 

Nino Gelashvili 

 

2,584 seconds were dedicated to the advertisements relevant for out monitoring in the 

monitoring period on TV9. Biggest part of this time belongs to announcements of TV 

advertisements and programs. 2,430 seconds were dedicated to Georgian Dream, 70 – to 

Voters’ League and 84 to Central Election Commission. 

 

Only three advertisements were aired by TV-9 during the report period; they are: 

announcement of the Coalition Georgian Dream’s Assembly, advertisements of the Voters’ 

League and Central Election Commission. 

 

The announcement on the demonstration of the Coalition “Georgian Dream” took around 

2,430 seconds in total. The subjects of the advertisement are the Coalition and its leader 

Bidzina Ivanishvili. The tone of advertisement coverage is positive. The video roll was aired 

till August 5 (the day of the demonstration) daily in the evening air, 9 times a day.  



 

The advertisement of the “Voters League” has not been aired since August 1, the official 

announcement of the Election Day. The advertisement was aired 7 times during two days 

and its total length made up 70 seconds. The advertisement might be categorized as a 

commercial one and at the same time as a social one (despite the fact that it does not aim at 

the improvement of the social welfare of any group of people, the advertisement provides 

information to population about the clarification of the voters’ lists). The tone of the video 

roll is neutral.  

 

The Central Election Commission (CEC) advertisement takes very short time. As usual, it is 

aired once a day in the first advertisement intervals during the main news programme of the 

day. The advertisement lasts 21 seconds, among them 10 seconds are dedicated to the logo of 

the commission. At the end of the roll the CEC hotline phone number is advertised. The 

video roll can be described as a social one as it provides the population with the information 

on hotline. However the roll is an advertisement of the state agency which makes the video 

commercial.  

 

 
 



 
 

Mikheil Saakashvili, president of Georgia and the leader of the “United National Movement” 

is mentioned most frequently in the TV-program announcements. He is mostly mentioned in 

the announcements of investigation TV-programs and within those shows as well.  

 

The Show named “Anatomia” was aired twice within the reporting period. 

MikheilSaakashvili was covered with a negative tone in both times. According to the Show, 

he is associated with illegal sequestration and fines as well as abuse of power.  

 



 
 

 

It is noteworthy that position of the people who feel negative about the government 

[National Movement] is presented in most TV-programs. We hear only criticism of the 

government in the daily TV-program “Konsilium”, though its anchor claims his guests are 

not politicians and they speak on various topics. Even the anchor does not refrain from 

committing its position and calls subjective epithets to the president (the leader of the 

National Movement) like father-savor, etc. The tone of the TV program is sharply negative 

towards the National Movement. They often present speeches of MikheilSaakashvili and 

then the anchor and the guests discuss them.   

 

The quantitative and qualitative analysis of the advertisements shows that the TV 

broadcasting time is not balanced during the reporting period. 

 



 



 
 

Maestro 

 

Monitor: Shorena Latatia 

Total length of advertisement intervals on TV-Company Maestro during this period of 

monitoring was 47,343 seconds. Among them 1,909 seconds were dedicated to the 

advertisements relevant to our monitoring.  

 

 



 
 

During the monitoring period two advertisements of Georgian Dream were shown. Both 

were the announcements of the action planned in Batumi, in the surrounding territory of 

Anbani. One advertisement started with the extract from Bidzina Ivanishvilis public speech: 

I promise that monopoly in business will not exist. There will be privileges for business. The 

foreign investors will have safe environment which will help creating jobs,” – Bidzina 

Ivanishvili states. The video also states that when it wins coalition Georgian Dream will take 

care to improve business environment; development of small and average-sized businesses; 

will implement effective concurrent politics; the availability of credits will increase; the 

property will be protected and etc8… 

In the second advertisement the Georgian Dream promises that if it wins elections it will 

fully cover ambulatory, stationary or urgent medical assistance, clinic-laboratory analysis, 

therapy of heart diseases or surgical treatment.9 

The advertisement of Central Election Administration of Georgia tells how CEC works. It 

has a slogan: “professionalism ensures correctness, transparency brings trustworthiness and 

when the whole structure works as one mechanism, we reflect reality” – the advertisement 

states, meaning that these are the principles of work of CEC.10 

                                                            
8 http://www.youtube.com/watch?v=bGTkQxQpBwY&feature=plcp 

9 http://www.youtube.com/watch?v=EwnuK_W‐wTk&feature=plcp 

10 http://www.myvideo.ge/?video_id=1782745 



As for Voters’ League, their advertisements talk about shortcomings in the electoral lists of 

different electoral districts.11Like the duration of advertisements, the paid political 

advertisements of the Coalition Georgian Dream were aired most frequently by Maestro TV. 

 

 
 
 
 

Only Georgian Dream’s advertisement had subtitle – paid political advertisement among 

abovementioned advertisements. 

 

                                                            
11 http://www.youtube.com/watch?v=1qz3gppeUn0&feature=youtu.be 



 
 

Among those subjects, Georgian Dream and CEC were covered in positive tone and the other 

two in neutral tone. Besides that, the type of coverage was mostly indirect; but in case of 

Georgian Dream we encountered direct coverage too. Namely, extracts from public speeches 

of the Coalition leader Bidzina Ivanishvili were used in advertisements. 

 



 
 

We did not observe hidden political advertisements in the prime-time of Maestro TV from 

July 30 to August 12. They did not air social advertisements either. 

 

TV-Program Public Day presented ordinary day of Zviad Dzidziguri and Gia Khukhashvili of 

the Georgian Dream. Due to program format, Maestro video-crew was recording one 

working day of the subjects and finally both subjects were presented in positive tone. 

 

 

 



         

 
This report is made possible by the support of the American people through the United States Agency for 
International Development (USAID). The contents are the sole responsibility of Human Rights Center and 
do not necessarily reflect the views of the International Foundation for Electoral Systems, USAID or the 
United States Government. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 
 

 



 


